QR-kod

STÖD NIX TO THE SIX

Bankgiro 5421-6270

Swish 1234 33 84 06 (eller scanna QR-koden)

Månadsöverföringar (SEB) 5401 34 308 86

Mikro- och månadsdonationer med MediaLinq

Det finns aha-upplevelser som slår ner som blixten. Jag hade en i Afrika några år in på 1980-talet. Det hände i Zimbabwe, i en ort som heter Caves (Grottorna) och ligger nordväst om Harare på vägen upp mot Kariba och den väldiga Kariba-dammen, som dämmer upp Zambesiflodens vatten i Lake Kariba. I dammen finns turbiner som förser landet med elkraft.

Jag gick runt i en by med bönder och förstod plötsligt att vad som presenterades för mig var ett kolchosjordbruk. Jag hade hört talas om att det fanns sådana i president Julius Nyereres Tanzania och även där hade folk svultit ihjäl i massor. Den ryska förebilden för kolchoser hade gällt. Jag trodde aldrig att jag skulle få se något sådant i president Robert Mugabes Zimbabwe. Det hände hösten 1984 och relativt tidigt i mitt uppdrag.

Det här är en serie artiklar tre delar om hur man utnyttjar vår empati och gör “godhet” till en religion, från början för kommersiella syften men också allt mer för politiska syften. Den första delen “Du kan inte tycka synd om alla – Om godhetens begränsning handlar till största delen om en vetenskaplig syn på empati/moral och att empatin har sina begränsningar. I den andra delen “Du kan inte tycka synd om alla – Den svenska “Godheten” har blivit en religion” handlar om hur man får oss att känna oss “goda” och hur den svenska “godheten” har blivit en religion som kan jämföras med Katolska kyrkans avlatsbrev om hur man köper sig en plats i himlen.

Här i den tredje delen återvänder vi till vetenskapen om empati och utvecklar att det mesta som vi ska tycka och känna har tvingats på oss ovanifrån, till största delen av politiker som försöker tillskansa sig mer makt, samt några tankar om hur vi ska komma ut ur det här.

Grannfrun fanns i den vänstra rutan på dataskärmen och jag i den högra. Hon i Budapest på sitt nya jobb i det svenska företag hon alltid jobbat på och jag i Sverige. Henne stora svarta pudelhanne reste sig upp i sittande ställning i en fåtölj i bakgrunden och spetsade öronen när han fick se mig i rutan.

-Nu är skilsmässan klar och han fick barnen och jag fick huset. Ska jag ha det kvar eller säljer jag det?

-Är du klok har du inte ett hus i Sverige och bor utomlands. Vill du veta varför?

Det här är den andra i en serie artiklar i tre delar om hur man utnyttjar vår empati och gör “godhet” till en religion, från början för kommersiella syften men också allt mer för politiska syften. Den första delen ”Du kan inte tycka synd om alla – Om godhetens begränsning" handlar till största delen om en vetenskaplig syn på empati/moral och att empatin har sina begränsningar. Här i den andra delen handlar det om hur man får oss att känna oss “goda” och hur den svenska “godheten” har blivit en religion som kan jämföras med Katolska kyrkans avlatsbrev om hur man köper sig en plats i himlen. I den tredje delen återvänder vi till vetenskapen om empati och utvecklar att det mesta som vi ska tycka och känna har tvingats på oss ovanifrån. Vidare handlar det också om politiker som försöker tillskansa sig mer makt och några tankar om vad du bör göra för att vi ska komma ut ur det här.

”För Jihadister är våld nödvändigt för att nå sina mål, som är ett kalifat. Muslimska brödraskapet använder sig inte av våld i Europa, för det behövs inte. De tar inte heller avstånd från våld. Det är det vi ser här i bland annat Stockholms Moské som är väldigt öppna med att de är en del av Muslimska brödraskapet. Mahmoud Khalfi har sagt det själv officiellt i två intervjuer, att man är en del av Muslimska brödraskapet. Ett antal medlemmar i Stockholm Moské församling har enrollerat sig i Islamiska Staten och i al-Qaida. Alltså det finns en glidning över mot ... ”.

Det här är den första artikeln i en serie i tre delar om hur man utnyttjar vår empati och gör “godhet” till en religion, från början för kommersiella syften men också allt mer för politiska syften. Den här första delen handlar till största delen om en vetenskaplig syn på empati/moral och att empatin har sina begränsningar. I den andra delen utvecklas tankegångarna om hur man får oss att känna oss “goda” och hur den svenska “godheten” har blivit en religion som kan jämföras med Katolska kyrkans avlatsbrev om hur man köper sig en plats i himlen. I den tredje delen återvänder vi till vetenskapen om empati och utvecklar att det mesta som vi ska tycka och känna har tvingats på oss ovanifrån. Vidare handlar det också om politiker som försöker tillskansa sig mer makt och några tankar om vad du bör göra för att vi ska komma ut ur det här.

Vi bör ha följande i åtanke:

Empati betecknar förmågan att uppleva och förstå andra kännande individers känslor. Empati handlar om en psykisk förmåga att förstå en annan person utifrån personens egen uppfattning om sig själv, vare sig man håller med eller inte. Empati är dock ett komplext fenomen som saknar en enkel definition.1

Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person.2

Liberalismens tanke om en global värld utan nationalstater är dömd att misslyckas eftersom vi som människor har våra begränsningar. I stället orsakar strävan efter en global värld större fattigdom och hemlöshet bland våra egna. Vår förmåga att känna empati räcker helt enkelt inte till för alla.

Jag läste för några år sen en essä av Adam Waytz3 om det här ämnet. Texten fastnade i bakhuvudet så jag laddade ner den, och det här är mina egna funderingar utifrån den. För det kan vara så att det som vi upplever som vår egen godhet driver oss i fördärvet och förstör nationalstaterna och det som kommer att resa sig ur askan är ett kalifat- och storföretagsvälde.

Det är tisdag morgon och jag har just lagt ifrån mig rakhyveln och fäst blicken i spegeln och frågat vilka moraliska insatser som ska utföras idag. Låter storstilat? Men att raka sig med tvål och kniv är uppfostrande. Spegeln ställer frågor. Vem är du? Vad står du för? Tar du ansvar? Och ni kvinnor då? Hur många gånger under dagen sminkar ni er och möter dessa frågor?

Insatsen idag, tisdag, är den här krönikan för på torsdag väljs Magdalena Andersson till ny partiledare för Socialdemokraterna. På fredag rakar sig två män på morgonen, Jimmie Åkesson för Sverigedemokraterna och Ulf Kristersson för Moderaterna och betraktar sig i spegeln på manligt moraluppbyggande sätt. Ungefär samtidigt sminkar sex kvinnor sina anleten framför sex speglar för att göra det igen och igen under dagen – förmodligen i snabba och automatiskt tanklösa procedurer. Det är Nooshi Dadgostar för Vänsterpartiet, Magdalena Andersson för Socialdemokraterna, Märta Stenevi för Miljöpartiet, Annie Lööf för Centerpartiet, Nyamko Sabuni för Liberalerna och Ebba Busch för Kristdemokraterna.

Svenskars undfallenhet för politiker och myndigheter brukar förklaras med att vi inte har varit med i något krig på länge. Men jag hävdar att det går betydligt djupare än så. Speciellt som svenskar har en stark tendens att hålla reda på varandra trots att makten inte har uttryckt något behov av det. Ta till exempel senaste tidens sociala kontroll av vilka som har vaccinerat sig mot Covid-19 och inte, och sen propagerandet för vaccinpass som övergår i ren mobbning av de avvikande. Det rimmar illa med teorin om frånvaron av krig. Men det stämmer in på en annan lag om social kontroll som alla tror sig veta och omedvetet följer – nämligen Jantelagen.

Det här är uppropskrönika nummer 2 på Nix to the Six-bloggen. Det är ett upprop för bildandet av det nya fokuspartiet ”Bilpartiet”. Det kommer efter bildandet att ha webbplatsen www.bilpartiet.se. Sedan tidigare finns uppropet för fokuspartiet Invandringsstopp.

Hjälp oss smida ett bra politiskt program för detta parti. Läs och ge oss dina synpunkter i kommentarsfälten! Vill du därefter överväga om inte du själv har en roll som sympatisör eller rent av ledare för partiet? Här har du vårt första förslag på partiprogram.

Idag förstärks Nix-bloggen av en ny skribent: Allan Motström. Det här är hans första krönika, som säkerligen kommer att följas av fler. Så se fram emot skarpa och tankeväckande söndagsbetraktelser från hans penna.

Vi, de förnuftiga människorna i Sverige, vill i ett försök att hjälpa alla att komma överens, att återställa ett visst sken av rättvisa, undvika fler upplopp, hålla vår nation säker, främja positivt beteende och säkra välsignelserna av skuldfri frihet för oss själva och våra barnbarnsbarn.

Vi försöker här en gång för alla att ordinera och upprätta några riktlinjer för sunt förnuft för nytillkomna, de permanent gnällande, de skuldfyllda, de med vanföreställningar och andra liberala sängvätare. Vi anser att de här sanningarna är självklara: Att en hel del människor är förvirrade av vilka rättigheter de tror sig ha och är så svaga att det kräver en förklarande Förteckning över rättigheter du inte har.